DOLAR 34,2243 0.07%
EURO 37,0860 0.82%
ALTIN 2.961,931,27
BITCOIN 26148511.52358%
İstanbul
15°

AÇIK

06:08

SABAHA KALAN SÜRE

Sınav Kaygısını Artıran 10 Hatalı Düşünceden Uzak Durun
  • Haberuc
  • Sağlık
  • Sınav Kaygısını Artıran 10 Hatalı Düşünceden Uzak Durun

Sınav Kaygısını Artıran 10 Hatalı Düşünceden Uzak Durun

ABONE OL
15 Haziran 2023 17:36
Sınav Kaygısını Artıran 10 Hatalı Düşünceden Uzak Durun
0

BEĞENDİM

ABONE OL

Yüksek Tahsil Kurumları Sınavı’na (YKS) günler kalırken, imtihana girecek gençlerde ve ailelerinde imtihan derdi oluşabiliyor. Gerçek yönetilemeyen bu korku, öğrencilerin yanılgı mümkünlüğünü artırarak muvaffakiyet bahtını da düşürüyor. Mükemmeliyetçi ve rekabetçi şahıslarda daha sık izlenen imtihan telaşının azaltılması için olumsuz fikirlerin, olumlu alternatif niyetlere çevrilmesi gerekiyor. Memorial Ankara Hastanesi Psikiyatri Bölümü’nden Uz. Dr. Esengül Ekici, imtihan korkusu ile baş etme usulleri hakkında bilgi verdi. 

Normal seviyedeki imtihan korkusu kişiyi motive eder

Sınava derdi, bireyin öğrendiği bilgileri imtihan esnasında aktif olarak kullanmasına pürüz olup muvaffakiyetini düşüren ağır korkudur. Gerekli ve olağan bir his olan imtihan derdi aslında, bireyi imtihana çalışmaya motive eder ve muvaffakiyet için istekli olunmasını sağlar. Şayet kişiyi rahatsız ederse, durumla orantısız olursa, karar verme süreçlerini bozup imtihana hazırlanmayı engellerse o vakit bir sorun haline gelir.

Sınav derdi fizikî belirtiler de gösterir

Sınav telaşı belirtilerinde, terleme, titreme, çarpıntı, dikkat meseleleri, tasa, huzursuzluk, mide bulantısı, çalışmak istememe, bedensel belirtiler, kendini yetersiz, kıymetsiz görme sayılabilmektedir. Bu belirtiler bireyin muvaffakiyetinin düşmesine neden olurken, imtihan korkusu yaşayan kişi ders çalışmayabilir, çalışmayı erteleyebilir yahut imtihan hakkında konuşmaz. Ayrıyeten çok çalışılmasına rağmen başarıda düşme olabilir.

Mükemmeliyetçi ve rekabetçi bireylerde daha çok görülür

Sınav korkusu imtihanla ilgili gerçekçi olmayan kanılara sahip olanlarda, imtihanın sürecinden çok sonucuna odaklananlarda, imtihan sonucunu felaketleştirenlerde ve imtihana ait bilgisine güvensizlik duyanlarda olabilir. Ayrıyeten kişilik yapısı olarak mükemmeliyetçi, rekabetçi bireylerde daha sık rastlanır. Bir ruhsal bozukluk ortaya çıkmışsa ve belirtilerden ötürü fonksiyonelliğinin bozulması, davranış bozukluklarının görülmesi ve tasa ile başa çıkılamaması üzere durumlar psikiyatrik takviye alınması gerektiğinin esas göstergeleridir.

Sınav derdini tetikleyen gerçekçi olmayan kanıları, olumlu kanıya çevirin

Bireyin niyetlerini sorgulaması ve alternatif fikirlerle yeni bir gözden bakmayı öğrenmesi, nefes antrenmanları (4-7-8 nefes tekniği), derdin normalize edilmesi, dikkatini öbür noktalara odaklama tekniği imtihan korkusunu gidermede kullanılabilecek başa çıkma yollarıdır. Bununla birlikte imtihan derdini tetikleyen gerçekçi olmayan fikirlerden sıyrılıp, bu tasaları olumlu niyete çevrilmesi bireylere yarar sağlar. Gerçekçi olmayan niyetlerden kimileri ve olumlu karşılıkları aşağıdaki formda sıralanabilir.

  • OLUMSUZ NİYET: “Soruların karşılıkları süratlice aklıma gelmiyor ve bu durum çok vakit kaybettiriyor.”
  • ALTERNATİF DÜŞÜNCE: Soruların cevapları çabucak aklıma gelirse o soruları yanıtlarım, şayet gelmezse o vakit bunlarla uğraşmayıp öbür sorulara geçebilirim, o soruya da işaret koyup tekrar dönebilirim.”
  • OLUMSUZ FİKİR: “Sınavda başarısız olmam demek ben bir hiçim demek.”
  • ALTERNATİF FİKİR: “Sınav sonucum, benim değil yalnızca imtihanın bir değerlendirmesi.”
  • OLUMSUZ DÜŞÜNCE: “Sınavı kazanamazsam annemin babamın yüzüne bakamam onlar benim için her şeyden fedakarlık ettiler.”
  • ALTERNATİF DÜŞÜNCE: “Anne babam ebeveyn olarak ellerinden geleni yaptılar, ben ebeveyn olsam ben de o denli yapardım, ben de çalışmak için elimden geleni yapacağım.”
  • OLUMSUZ NİYET: “Sınavda başaramazsam rezil olurum.”
  • ALTERNATİF FİKİR: “Rezil olmak benim başımda, benim hayatım yalnızca imtihan sonucundan ibaret değil, öbür şeyler de var hayatta sonuçta.”
  • OLUMSUZ FİKİR: “Sınavda hiç dikkatim dağılmamalı.”
  • ALTERNATİF FİKİR: “Dikkatim olağan olarak natürel ki dağılabilir, ben dikkatimi tekrar toplayarak devam edebilirim.”
  • OLUMSUZ FİKİR: “Sınavda hiç heyecanlanmamam gerekir.”
  • ALTERNATİF NİYET: “Sınavda olağan ki heyecanlanılabilir, heyecanlanmak olağan bir durumdur.”
  • OLUMSUZ NİYET: “Sınavda hiç bir soruda takılmamalıyım, soruları çabucak yapmalıyım.”
  • ALTERNATİF FİKİR: “Sınavda pek doğal bilemediğim zorlandığım soru olabilir, o vakit o soruyu atlarım, işaretlerim sonra geri dönerim, tahminen başka soruları yapar ve puan kazanırım, tıpkı soruda vakit kaybetmeme gerek yok.”
  • OLUMSUZ FİKİR: “Sınavda kesin başarılı olamayacağım.”
  • ALTERNATİF FİKİR: “Sınav sonucunda muvaffakiyet ya da başarısızlığı düşünmektense tek elimde olan şey olarak ders çalışmayı sürdürebilirim, böylelikle başarılı olma olasılığım artar.”
  • OLUMSUZ NİYET: “Sınavda kesin yetiştiremeyeceğim.”
  • ALTERNATİF NİYET: “Zamanı kullanmak benim denetimimde ve dikkatimi sorulara verirsem yetiştirme olasılığım artar. Her çalıştığımı hatırlayabilmek ve imtihanda yapabilmek benim elimde değil, tek elimde olan şey var o da çalışmak.”
  • OLUMSUZ FİKİR: “Sınavı kazanamazsam mahvolurum.”
  • ALTERNATİF FİKİR: “Sınavda başarısız olmam dünyanın sonu değil, telafisi var.”

Sınav mevt kalım sıkıntısı olarak gösterilmemeli

Ailelerin yüksek beklentilerinin olması ve bunu yansıtmaları çocuğu olumsuz etkileyebilmektedir. Aileler çocuklarını öteki çocuklarla kıyaslamamalı, çocuğun imtihana çalışmasını önemsemeli, çocuğa olumlu geri bildirimde bulunmalı ve çocuğa itimat vermelidir. İmtihanın vefat kalım sıkıntısı olmadığı, imtihanda başarılı olamamanın dünyanın sonu olmadığı ve sonuç ne olursa olsun o ailenin evladı olarak sevildiği çocuğa aktarılmalıdır.

Kaynak: (BYZHA) Beyaz Haber Ajansı

Bu yazı yorumlara kapatılmıştır.


HIZLI YORUM YAP
300x250r
300x250r

Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.